In het voorjaar komen gameconventies weer op gang. Het is een plek waar de internetcultuur centraal staat. Toch blijft bij deze conventies gameverslaving onderbelicht.

Uit onderzoek blijkt dat in 2021 dertien procent van de jongeren in het voortgezet onderwijs intensief gamede. Dat houdt in dat ze 24 uur per week of meer besteden achter een scherm. Bij 3.4 procent van de leerlingen in het voortgezet onderwijs was er sprake van problematisch gamegedrag waarbij ze kenmerken van verslaving vertoonden. 

Gedrag sturend
Volgens het Trimbos-instituut worden games tegenwoordig zo ontworpen om het gedrag van de gamer te sturen. Vaak gebeurd dit door ‘manipulatief ontwerp’. Waar voorheen game ontwikkelaars geld verdienden als mensen hun game kochten, zetten ze nu vooral in op aankopens binnen de game. Ook wel ‘in-game aankopen’ genoemd. Als speler wordt je naar een game gelokt door tijdelijke evenementen, die je niet mag missen. Maar soms gaat het ook op subtielere manieren. Zo passen games soms hun algoritme aan die de beleving van de speler nagenoeg onzichtbaar veranderen. Ze frustreren de gamer zo bewust om aankopen te stimuleren.

Regels
Volgens Autoriteit Consument & Markt (ACM) mogen deze technieken. Zolang spelers niet misleid worden iets te kopen of dermate onder druk gezet worden dat ze geen weloverwogen keuze kunnen maken. Games mogen daarom niet inspelen op kwetsbaarheden van spelers. Deze norm is per situatie anders. Dit maakt controle ingewikkelder.

Reageer reacties (0)
LEES MEER...