Leeftijdscontrole alcohol Bol.com niet waterdicht

Jongeren kunnen bij Bol.com online alcohol bestellen zonder dat hun ID-kaart wordt gevraagd. Dat blijkt uit een kleine steekproef van YouTuber Sven van der Meulen (22) van het YouTubekanaal Vrije Vogels.

Van der Meulen liet op zes verschillende momenten alcohol thuis bezorgen en filmde dat met een verborgen camera. Vijf keer nam hij de alcohol zelf in ontvangst. Hij werd slechts twee keer gecheckt op zijn leeftijd, wat volgens de alcoholrichtlijnen NIX18 tot 25 jaar altijd moet gebeuren. In de andere drie gevallen werd de alcohol zonder leeftijdscontrole afgeleverd. De zesde keer liet Van der Meulen de alcohol aannemen door een 15-jarig familielid, die sowieso geen alcohol mag aannemen omdat hij jonger is dan 18 jaar. Toch kon hij het pakket in ontvangst nemen en kwam zijn leeftijd niet ter sprake.

Geschrokken
Bol.com zegt in een reactie geschrokken en verrast te zijn door de resultaten. De online webshop heeft meteen navraag gedaan bij leveranciers. ‘Als wij er geen vertrouwen in hebben dat een verbetering kan plaatsvinden, dan kunnen we besluiten de samenwerking te stoppen. In dit geval wordt er direct actie ondernomen en vertrouwen wij erop dat het incidenten betreft’, zegt Bol.com tegen het Brabants Dagblad. Het Nederlands Instituut voor alcoholbeleid STAP heeft ook gereageerd. ‘Je ziet hoe makkelijk het is voor jongeren om alcohol in handen te krijgen. Wij wisten dat al uit andere onderzoeken, en deze beelden bevestigen dat’, zegt STAP tegen het Brabants Dagblad.

Leeftijdscontrole online
Als men via Bol.com alcohol wil bestellen, wordt er verder niet gevraagd naar een leeftijd. Dat betekent dus iedereen, ook minderjarigen, alcohol kan bestellen. Marjolein Verkerk, persvoorlichter Bol.com, vertelt: ‘Het gaat er veel meer om wie het in handen krijgt. Iedereen kan inderdaad alcohol bestellen, maar wij denken dat het checken aan de deur een beter mechanisme is en dat dat het best werkt.’

1/11/2018
Schrijf je hier in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.

 

Reageer reacties (0)
LEES MEER...