De nieuwe Lef ligt in de winkel!
Jongeren die bierreclames zien drinken het dubbele van jongeren die deze reclames niet zien.
Dit blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Boston. Volgens hoofdonderzoeker Timothy Naimi heeft de reclame niet alleen invloed op het merk dat gedronken wordt, maar ook de hoeveelheid. Er werd geconstateerd dat jongeren die tv kijken maar geen bierreclames zien, gemiddeld 14 drankjes per maand drinken. De jongeren die in die maand driehonderd bierreclames te zien krijgen, drinken in diezelfde maand gemiddeld 33 drankjes.
Datum: 07/09/2016
Onderzoekers van Brijder verslavingszorg en het AMC in Amsterdam hebben een nieuwe behandeling gevonden voor langdurige cocaïneverslaving. Het voorschrijven van langwerkende dexamfetamine resulteerde in een aanzienlijke vermindering van het cocaïnegebruik.
De gemeente Groningen probeert als eerste stad rookvrij te worden. Het college is voor en vandaag stemt de gemeenteraad hierover.
Het Trimbos-instituut doet om het jaar onderzoek naar middelengebruik bij jongeren tussen de 16 en 18 op het hbo en mbo. De resultaten van 2021 lieten geen verslechtering zien, maar ook geen verbetering. In dit artikel sommen we de belangrijkste bevindingen op.