De online gokbedrijven geven meer en vaker geld uit aan gokreclames. Met het aankomende verbod probeert de industrie nog een kleine eindsprint te maken.

Daarmee verbreken de gokbedrijven hun belofte om de hoeveelheid reclames terug te dringen. Verder verbreken gokbedrijven die niet aangesloten zijn bij de brancheverenigingen de afspraak om geen reclames voor 22:00 uit te zenden. De datum voor het verbod staat niet vast, maar waarschijnlijk is dat 1 juni. Met dat verbod mogen gokbedrijven geen reclame meer maken op bushokjes en de televisie. Momenteel vragen Tweede Kamerpartijen zoals SP en PvdA meer duidelijkheid aan de minister van Rechtsbescherming Franc Weerwind.

De afgelopen vier maanden is er een dikke dertig procent meer uitgegeven aan reclames dan begin 2022. Volgens marktonderzoeker Nielsen is dat vijftien miljoen euro extra. Dat is wel deels te danken aan het wereld kampioenschap voetbal. Betcity is momenteel het gokbedrijf dat het meeste geld uitgeeft aan reclames sinds de legalisatie in 2021. Het bedrijf heeft al 36 miljoen uitgegeven. Op de tweede plek staat Kansino met 29 miljoen en op de derde plek staat Toto online met ook 29 miljoen. De overheid heeft aandelen in alle drie deze bedrijven. Staatsecretaris Van Rij (financiën) heeft aangegeven dat hij de bedrijven al meerdere keren heeft aangesproken op de hoeveelheid reclames.  

Reageer reacties (0)
LEES MEER...