Popi Jopi’s beïnvloeden drinkgedrag jongeren

Drinkgedrag van leeftijdsgenoten beïnvloedt jongeren in hun alcoholconsumptie. Hanneke Teunissen van de Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) toont in haar promotieonderzoek dat jongeren meer bereid zijn te drinken als leeftijdsgenoten dit ook doen, ongeacht de mate van populariteit. Als leeftijdsgenoten echter aangeven dat ze niet drinken, kopiëren jongeren dit gedrag alleen als het de popi jopi’s betreft.

Teunissen bewees ook dat het heersende beeld óver het drinkgedrag veranderd kan worden. En dat kan weer een positieve invloed hebben op het daadwerkelijke drinkgedrag van tieners en adolescenten. Je kunt bijvoorbeeld doorgeven hoeveel en hoe vaak leeftijdsgenoten drinken, en of zij alcohol al dan niet goedkeuren.

Jongeren die positieve informatie over het imago van drinkers ontvingen, dronken meer dan jongeren die negatieve informatie kregen. Daarom biedt dit onderzoeksresultaat mogelijke aanknopingspunten voor preventie- en interventieprogramma’s.

Teunissen heeft het onderzoek verricht onder met name jongens in de leeftijd van 14 tot 21 jaar.

 

 

Reageer reacties (0)
LEES MEER...