Start campagne Zien drinken. Doet drinken.

De eerste landelijke Alcohol-Actieweek ‘Zien Drinken. Doet Drinken.’ gaat aanstaande maandag van start. Het doel is om volwassenen bewust te maken van de invloed van hun alcoholgebruik op kinderen. Het blijkt dat kinderen die anderen alcohol zien drinken zelf een grotere kans hebben om ook (meer) alcohol te gaan drinken.

Kinderen die hun ouders alcohol zien drinken, hebben positievere verwachtingen over alcohol dan de kinderen die hun ouders niet zien drinken, blijkt uit onderzoek. Deze verwachtingen worden al beïnvloed vanaf dat het kind twee jaar oud is. Dit leidt ertoe dat kinderen eerder alcohol gaan drinken en de risico’s onderschatten. In de vorm van een landelijke actieweek wil Alliantie Alcoholbeleid Nederland (AAN) daar iets tegen doen. Vanaf aanstaande maandag wordt er veel aandacht aan besteed op social media, er worden posters opgehangen en op maandagavond is er een online theaterprogramma over het thema.

Het doel van deze campagne is niet dat ouders helemaal moeten stoppen met drinken, maar wel om het niet meer in het bijzijn van kinderen te doen. ‘De laatste jaren worden campagnes gericht op jongeren en kinderen alsof alcoholgebruik een probleem is van de jeugd’, vertelt Wim van Dalen, bestuurslid van AAN. ‘Alcoholgebruik is in de eerste plaats een probleem van volwassenen. Het is belangrijk dat volwassenen bewust worden van de invloed die hun drankgebruik heeft op de kinderen om hen heen.’

 

28-10-2020

Reageer reacties (0)
LEES MEER...