Stoppen met roken door mediacampagne

De mediacampagne omtrent het vergoeden van behandelingen om te stoppen met roken, blijkt effectief. Naar aanleiding van de publiciteit zijn in 2011 bijna twee keer zoveel mensen gestopt als in 2010. Dat bewijst onderzoek van de Universiteit Maastricht, waarvan de resultaten onlangs bekend werden gemaakt in Tobacco Control, een wetenschappelijk tijdschrift.

Er namen 2763 volwassen rokers deel aan het onderzoek, zij werden tussen september 2010 en juni 2011 vier keer ondervraagd. 1216 van hen namen deel aan alle metingen. Vooral frequente rokers (tien of meer sigaretten per dag), bleken baat te hebben bij de vergoeding. Dr. Gera Nagelhout, eerste auteur van het onderzoek: ‘We zien heel duidelijk dat mensen in 2011 goed op de hoogte waren van de vergoeding, maar dat dat nu weer afneemt. Een campagne is belangrijk om rokers te laten weten dat er effectieve stophulp beschikbaar is en dat deze wordt vergoed, zodat rokers gestimuleerd worden om een stoppoging te doen.’

De campagne werd van eind 2010 tot en met begin 2011 gevoerd met als slogan ‘Echt stoppen met roken kan met de juiste hulp’ en werd uitgevoerd door STIVORO. De focus lag op het feit dat de combinatie van nicotinevervangers of medicatie met gedragsmatige ondersteuning aantoonbaar de meest effectieve vorm van stophulp is. Deze werd dan ook vergoed door zorgverzekeraars. In 2012 zijn ze even gestopt met vergoeden, inmiddels is het weer terug in het basispakket.

 

 

Reageer reacties (0)
LEES MEER...