Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) gaat samen met merkeigenaren van alcoholische dranken juridische stappen ondernemen tegen het misbruiken van alcoholmerken op TikTok. Influencers dienen filmpjes waarin zij alcoholmerken aanhalen per direct te verwijderen van de app.

In een uitzending van Pointer is een data-onderzoek uitgevoerd naar de beschikbaarheid van video’s over alcohol(consumptie) op TikTok. Door zoektermen die met dit onderwerp te maken hebben in te voeren in de app, werd het meteen duidelijk dat influencers veelvoudig alcoholmerken in hun video’s laten zien, die grotendeels door jongeren worden bekeken.  

Alcoholreclame
STIVA is hier bezorgd over. De video’s lijken op reclame, maar in werkelijkheid worden de merken misbruikt voor drankchallenges en recepten voor bijvoorbeeld cocktails en taarten. Het laten zien van bekende alcoholmerken op Tiktok is een overtreding van de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken en een inbreuk op de merkenrechten van merkeigenaren.

18+
Veel gebruikers van TikTok zijn jonger dan achttien jaar. Hierom is het sowieso al niet toegestaan om te adverteren met alcohol. Daarnaast werkt het platform nog niet volledig met 18+ filters, waardoor iedereen deze video’s kan bekijken.

STIVA vraagt daarom alle influencers die geld verdienen met dit soort video’s per direct te stoppen. Als dit niet gebeurt, worden er verdere juridische stappen ondernomen. Daarnaast is de stichting bezig met een Notice & Takedown-procedure, waardoor video’s met alcoholcontent automatisch worden verwijderd.

 

Reageer reacties (1)

Stefan Vlaminckx (14. september 2022)

Ik ben 18+ en ik heb ervaren op TikTok dat zij volwassen en jeugd uitstekend van elkaar scheiden. Ik zie niet of nauwelijks filmpjes van minderjarigen en ik ga ervanuit dat jongeren mijn video's niet krijgen te zien.

LEES MEER...