Alcoholanalyse RIVM wekt discussie op

In het rapport over alcoholgebruik dat het RIVM eind september uitbracht, zouden fouten staan. Dat zeggen drie economen aan de Erasmus Universiteit. Volgens onderzoekers van het RIVM gaat deze kritiek ‘voorbij aan het niet-rationele en verslavende karakter van alcoholconsumptie’.

Het RIVM maakte het rapport over alcoholverbruik op verzoek van de Tweede Kamer. In de analyse stond onder meer dat alcoholgebruik onze maatschappij zo’n €2,6 miljard per jaar kost. Het onderzoeksinstituut stelde vervolgens voor de accijnzen op alcohol met vijftig procent te verhogen; dit zou beter zijn voor de samenleving.

In het economenblad ESB schrijven promovendi Albert Jan Hummel, Matthijs Oosterveen en hoogleraar economie Bas Jacobs dat er fouten in de analyse van het RIVM zitten. Het onderzoeksinstituut zou verkeerd berekend hebben hoe consumenten reageren op prijsverhogingen. De berekeningen zouden gebaseerd zijn op een ‘misvatting’. Volgens de economen van de Erasmus Universiteit zou alcoholgebruik de maatschappij geen €2,6 miljard kosten, maar €1,7 miljard opleveren.

Ook beschreef het RIVM in het onderzoek dat het ‘geluksgevoel’ van consumenten is meegenomen. Volgens de economen heeft het RIVM niet de algemeen geldende leidraad voor dergelijke analyses gevolgd. De economen zeggen dat maatschappelijke kosten van vroegtijdig overlijden, verlies van kwaliteit van leven en verlies van arbeidsproductiviteit dubbel geteld worden. Consumenten verwerken in dit zogenoemde ‘geluksgevoel’ al voor een groot deel de nadelen van alcoholgebruik.

Wim Spit en Ardine de Wit van het RIVM reageerden op het artikel in ESB. ‘We verwelkomen deze discussie die bij kan dragen aan verder inzicht in de complexe problematiek.’ Maar volgens de twee gaat de kritiek die de economen hebben ‘voorbij aan het niet-rationele en verslavende karakter van alcoholconsumptie’.

Datum: 02/11/2016

 

Reageer reacties (0)
LEES MEER...