BoB zorgt voor minder alcoholrijders

De BoB-campagne, die zijn vijftiende verjaardag viert en een nieuwe campagne begint, heeft er voor gezorgd dat er minder mensen in de auto stappen als ze gedronken hebben. Sinds 2001 zijn de gecontroleerde automobilisten die te veel alcohol hebben gedronken gehalveerd; van 4 procent naar 1,7 procent.

‘De BoB-campagne heeft hiervoor gezorgd’, zegt Schultz van Haegen, Minister van Infrastructuur. Zij is van mening dat de sterke daling wordt veroorzaakt door goede voorlichting en handhaving. In 2000 waren er tweehonderd dodelijke slachtoffers, ook dit aantal is in 2015 gehalveerd. Wat betreft de ziekenhuisslachtoffers is er een daling opgetreden van 3200 slachtoffers in 2002 naar 2200 in 2015. Toch rijden er nog steeds  90.000-125.000 mensen jaarlijks onder invloed die verantwoordelijk zijn voor 75 tot 140 verkeersdoden.

Veilig Verkeer Nederland-directeur Linda van der Eijck: ‘Veilig Verkeer Nederland is verantwoordelijk voor het creëren van het rechtstreekse contact met het publiek. Zo zijn wij aanwezig tijdens landelijke, regionale en lokale evenementen met onze campagneteams. Ook maken we veel gebruik van social media. Veilig Verkeer Nederland zet in op de online Bob-community op Facebook (www.facebook.com/bedanktBoB). Hiermee hebben we in drie jaar tijd meer dan 300.000 contact-momenten gehad tijdens alcoholcontroles. Ruim 17.500 mensen volgen Bob op Facebook en meer dan 230.000 festivalbezoekers maakten BoB-afspraken met ons.’

Datum: 13/12/2016

 

Reageer reacties (0)
LEES MEER...