De nieuwe Lef ligt in de winkel!
De hoeveelheid alcohol die iemand drinkt, kan worden verhoogd door het gebruik van Facebook. Dat blijkt uit onderzoek van de universiteit van Michigan.
Hoe meer iemand reclames voor alcohol voorbij ziet komen, hoe meer diegene wordt getriggerd te drinken. Dat reclame op Facebook mogelijk nóg meer triggert, komt volgens de onderzoekers doordat we minder goed in staat zijn onderscheid te maken tussen advertenties op een social mediakanaal en persoonlijke berichten van vrienden. TV-reclames zien we meer als onderdeel tussen de reguliere programma's en dus meer als 'nep'.De onderzoekers lieten de ene groep deelnemers reclames voor water zien op Facebook, en de andere groep kreeg bierreclames voorgeschoteld. Daarna mochten ze allemaal een cadeaubon ter waarde van tien euro voor of een koffietentje, of een café meenemen. Degenen die de bierreclame zagen, kozen vaker voor de bon voor het café.
Onderzoekers van Brijder verslavingszorg en het AMC in Amsterdam hebben een nieuwe behandeling gevonden voor langdurige cocaïneverslaving. Het voorschrijven van langwerkende dexamfetamine resulteerde in een aanzienlijke vermindering van het cocaïnegebruik.
De gemeente Groningen probeert als eerste stad rookvrij te worden. Het college is voor en vandaag stemt de gemeenteraad hierover.
Het Trimbos-instituut doet om het jaar onderzoek naar middelengebruik bij jongeren tussen de 16 en 18 op het hbo en mbo. De resultaten van 2021 lieten geen verslechtering zien, maar ook geen verbetering. In dit artikel sommen we de belangrijkste bevindingen op.