De nieuwe Lef ligt in de winkel!
De hoeveelheid alcohol die iemand drinkt, kan worden verhoogd door het gebruik van Facebook. Dat blijkt uit onderzoek van de universiteit van Michigan.
Hoe meer iemand reclames voor alcohol voorbij ziet komen, hoe meer diegene wordt getriggerd te drinken. Dat reclame op Facebook mogelijk nóg meer triggert, komt volgens de onderzoekers doordat we minder goed in staat zijn onderscheid te maken tussen advertenties op een social mediakanaal en persoonlijke berichten van vrienden. TV-reclames zien we meer als onderdeel tussen de reguliere programma's en dus meer als 'nep'.De onderzoekers lieten de ene groep deelnemers reclames voor water zien op Facebook, en de andere groep kreeg bierreclames voorgeschoteld. Daarna mochten ze allemaal een cadeaubon ter waarde van tien euro voor of een koffietentje, of een café meenemen. Degenen die de bierreclame zagen, kozen vaker voor de bon voor het café.
‘Ik heb altijd goed kunnen tetteren, maar na mijn scheiding werd het een probleem. Toen ging het van drinken naar zuipen. Mijn ex kreeg op een gegeven moment een hersenbloeding en is veranderd. Hij ging veel alcohol drinken en begon mij te slaan. Toen was de maat vol, in 2003 ben ik bij hem weggegaan. Twee maanden later overleed hij.’
Lange tijd nadat ghb-verslaafden in herstel zijn geraakt, voelt het voor hen alsof ze in een soort film leven. Ze zijn nuchter, maar hun gevoel strompelt er in de verte nog wat achteraan. Hoe kan dat? Kent deze verslaving gevolgen die wellicht onherstelbaar zijn?