De nieuwe Lef ligt in de winkel!
De hoeveelheid alcohol die iemand drinkt, kan worden verhoogd door het gebruik van Facebook. Dat blijkt uit onderzoek van de universiteit van Michigan.
Hoe meer iemand reclames voor alcohol voorbij ziet komen, hoe meer diegene wordt getriggerd te drinken. Dat reclame op Facebook mogelijk nóg meer triggert, komt volgens de onderzoekers doordat we minder goed in staat zijn onderscheid te maken tussen advertenties op een social mediakanaal en persoonlijke berichten van vrienden. TV-reclames zien we meer als onderdeel tussen de reguliere programma's en dus meer als 'nep'.De onderzoekers lieten de ene groep deelnemers reclames voor water zien op Facebook, en de andere groep kreeg bierreclames voorgeschoteld. Daarna mochten ze allemaal een cadeaubon ter waarde van tien euro voor of een koffietentje, of een café meenemen. Degenen die de bierreclame zagen, kozen vaker voor de bon voor het café.
De gemeente Groningen probeert als eerste stad rookvrij te worden. Het college is voor en vandaag stemt de gemeenteraad hierover.
Virtuele beloningen of het verzamelen van punten die in verband staan met het aantal genomen trekjes. Fabrikanten van e-sigaretten en vapes implementeren nu gadgets in hun producten, zoals spelletjes en andere digitale functies. Op deze manier hopen ze jongeren sneller verslaafd te maken.