Klacht over promotie Heineken bij kinderen

Een Britse bezoeker van Center Parcs Heijderbos in het Limburgse Heijen heeft een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie (RCC). In het vakantiepark krijgen kinderen namelijk een alcoholvrij welkomstpakket van Heineken. Onacceptabel, vindt ook het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP.

Het welkomstgeschenk voor kinderen bestaat uit een blikje alcoholvrij Heineken bier, een alcoholvrije cider en een alcoholvrije Amstel Radler. STAP vindt het onacceptabel dat Heineken zo haar merknaam promoot bij kinderen in de basisschoolleeftijd. 'Hoewel het niet strijdig is met de bestaande regelgeving, is deze vorm van merkpromotie gericht op kinderen een voorbeeld van schadelijke alcoholreclame. Het is blijkbaar de bedoeling dat kinderen al op zeer jonge leeftijd de merknamen Heineken en Amstel in hun brein vastleggen', zegt Wim van Dalen, directeur van STAP.

In de Reclamecode voor Alcohol (RVA) staat dat reclame voor alcoholhoudende drank zich niet mag richten tot minderjarigen. Ook mogen er geen drankjes ter promotie worden aangeboden aan minderjarigen. Omdat de in het pakket gepromote producten alcoholvrij zijn, is Heineken niet in strijd met de bestaande regelgeving. De Britse Center Parcs-bezoeker heeft alsnog een klacht ingediend.

Center Parcs heeft inmiddels laten weten de Heinekenproducten uit het pakket te zullen halen.

Datum: 13/11/2017

Reageer reacties (0)
LEES MEER...