Sigaretten uit het zicht lijkt te werken

Een verbod op het uitstallen van tabaksproducten op verkooppunten (‘dispay ban’) blijkt een effectieve maatregel om het roken onder jongeren verder terug te dringen. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam, in samenwerking met de Vrije Universiteit en het Trimbos-instituut.

Tabaksdisplays op verkooppunten horen tot de belangrijkste kanalen voor tabaksproducten om hun producten aan te prijzen. Vanwege de mogelijke stimulerende effecten op roken zijn een aantal landen overgegaan op een verbod hierop, de zogenaamde ‘display ban’. In Nederland is zo’n uitstalverbod nog niet van kracht, maar de overheid is wel van plan om vanaf 2020 een verbod in te voeren voor supermarkten en vanaf 2022 voor overige verkooppunten (met uitzondering van tabaksspeciaalzaken).

Uit het onderzoek blijkt dat de Europese landen waar een display ban is ingevoerd, het roken onder adolescenten sterker was afgenomen dan in landen waar geen display ban was ingevoerd. Voor het onderzoek werd gebruik gemaakt van gegevens van 174.878 scholieren van 15 en 16 jaar, afkomstig uit 25 Europese landen, waaronder Nederland.

Datum: 03/09/2018
Schrijf je hier in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.

Reageer reacties (0)
LEES MEER...