Toezicht lange wachttijden bij ggz-instellingen

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) gaat beoordelen of ggz-instellingen wel genoeg doen om wachttijden te beperken. Staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft de IGJ dat gevraagd.

Lange wachttijden ontstaan door verschillende oorzaken. Een aantal oorzaken is te herleiden tot de kwaliteit van de zorg bij een zorgaanbieder. Denk hierbij aan de inrichting van het behandelplan of transparantie over wachttijden. De IGJ gaat bij haar reguliere toezichtbezoeken aan ggz-instellingen van het thema wachttijden een vast onderwerp maken. Er wordt daarbij ook gekeken op welke manier een instelling communiceert over de wachttijden. Eline Koster, woordvoeder van de IGJ, vertelt: ‘De IGJ houdt onder andere toezicht op de verslavingszorg. Inspanningen van ggz-instellingen die verslavingszorg bieden op basis van de zorgverzekeringswet monitoren wij dus ook.’

Eerder al afspraken
Vorig jaar spraken brancheorganisaties en het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport al af om lange wachttijden aan te pakken. Uiterlijk 1 juli 2018 zouden de wachttijden binnen de maximaal aanvaardbare normen moeten vallen. Deze ligt voor de basis-ggz en de gespecialiseerde ggz op vier weken voor de aanmeldwachttijd en veertien weken voor de totale wachttijd. Uit een onderzoek van Radar blijkt dat de wachttijden nog vaak te lang zijn. Uit een steekproef bij instellingen bleek dat bijna de helft van de wachttijden voor een intake of behandeling twee weken langer was dan vermeld was op de website.

26/10/2018
Schrijf je hier in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.

 

Reageer reacties (0)
LEES MEER...