In de serie Spangas van de KRO-NCRV gaat een jongen van een ongezonde leefstijl naar een gezonde levenswijze. Dit moet jonge kijkers motiveren om gezondere keuzes te maken.

Cardioloog Leonard Hofstra van Amsterdam UMC onderzocht deze interventie , dat onlangs  gepubliceerd werd in The Lancet. Hierbij werd hij ondersteund door zorgverzekeraar ONVZ. Hofstra meldt: ‘Samenwerkingen met de dramaserie-industrie is een kosteneffectieve manier om mensen een duwtje in de rug te geven naar een betere leefstijl.’

Social media
Otis is de jongen uit de serie. In de serie heeft hij overgewicht, leeft hij ongezond en heeft hij beginnend diabetes type 2. Na de dood van zijn vader gaat Otis gezonder leven en meer bewegen. Met social media-experts van zorgverzekeraar ONVZ monitorde Hofstra in een onafhankelijk onderzoek, het gedrag op social media. Ze keken naar het social media gedrag, met focus op termen als gewicht, fruit, groente, diabetes en beweging. Deze termen werden op social media meer gebruikt toen de verhaallijn van ongezond naar gezond veranderde.

Gezonder leven
Dit onderzoek laat het enorme potentieel zien dat je kunt bereiken met thema’s zoals gezonder leven. Het heeft een duidelijk effect op het bewustzijn over gezond leven onder grote groepen mensen’, zegt Hofstra.

Datum: 13-12-2019

Schrijf je hier in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.

Reageer reacties (0)
LEES MEER...