Marketingbudget biermerken direct effect op minderjarigen

Het percentage Amerikaanse tieners dat een biermerk kent, de voorkeur geeft en consumeert, blijkt te voorspellen aan de hand van advertentiebudgetten van biermerken. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Iowa State University.

Blootstelling aan bieradvertenties blijkt een belangrijke voorspeller van zowel de intentie van tieners om bier te drinken als de daadwerkelijke drinkfrequentie. Onderzoekers vergeleken budgetten van bieradvertenties met merkbekendheid, voorkeur, loyaliteit en gebruik onder tieners. Zo’n 99 procent van de middelbare scholieren die voor de studie werd ondervraagd, had bijvoorbeeld gehoord van Budweiser en Bud Light – het Amerikaanse biermerk met het grootste advertentiebudget. Van diezelfde groep had 44 procent het biermerk ooit uitgeprobeerd. Volgens hoofdonderzoeker professor Douglas Gentile zetten adverteerders alle bekende cognitieve en affectieve strategieën in - zoals humor, animatie, grappige stemmen en speciale effecten - die met name jongeren aanspreken.

Cijfers
Van de 1588 ondervraagde minderjarige middelbare scholieren dronk 55 procent het afgelopen jaar ten minste één alcoholische drank, 31 procent dronk minstens één keer per maand één of meer drankjes en 43 procent dronk meer dan dat. Op de vraag om hun twee favoriete tv-commercials te noemen, hadden alcoholgerelateerde advertenties de hoogste uitkomst (32 procent), gevolgd door frisdranken (31 procent), mode (19 procent), auto’s (14 procent) en sport (9 procent).

Datum 28-11-2019

Schrijf je hier in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.

Reageer reacties (0)
LEES MEER...