Strengere regels voor Belgische alcoholreclames

De Belgische regels rond adverteren voor alcoholische dranken worden opnieuw strenger. Dat is beslist in een convenant waarover minister van Volksgezondheid Maggie de Block (Open Vld) een akkoord heeft bereikt met de Raad voor de Reclame, de federatie ‘Vinum et Spiritus’ en de Federatie van Belgische Brouwers.

De nieuwe regels zijn verwerkt in een convenant dat oorspronkelijk werd gemaakt in 2005, werd geüpdatet in 2013 en nu opnieuw wordt gewijzigd. Vanaf 2 september zal bij de behandeling van klachten over alcoholreclame de FOD Volksgezondheid worden geraadpleegd. Op die manier moet het aspect ‘gezondheid’ een zwaarder gewicht krijgen. Voortaan moeten leden van Vinum et Spiritus en van de Brouwersfederatie op voorhand advies vragen bij de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP) over nationale reclamecampagnes voor radio of televisie en over reclame in de bioscoop. Diezelfde JEP kan boetes tot 10.000 euro opleggen bij herhaaldelijke inbreuken tegen de regels.

De Block
‘Het onverantwoord gebruik van alcohol heeft nefaste gevolgen voor de gezondheid’, aldus minister De Block in Belgische media. ‘Dat is iets waar alcoholproducenten absoluut rekening mee moeten houden als ze reclame maken.’ Alcoholische producten waren in België al langer aan voorschriften onderhevig. Reclame moest bijvoorbeeld op die manier zijn opgesteld dat het geen overmatig gebruik aanmoedigt. 

Datum: 23/04/2019

Schrijf je hier in voor onze wekelijkse nieuwsbrief. 

Reageer reacties (0)
LEES MEER...